Mökkikaupat

Kehon Siirtolapuutarhayhdistys ry vuokraa siirtolapuutarhan maa-aluetta Nokian seurakunnalta ja yhdistys vuokraa edelleen palstat mökkiläisille. Nykyinen vuokrasopimus on voimassa huhtikuuhun 2028 saakka.

Palstoilla sijaitsevat mökit ovat yksityisomistuksessa ja Kehon siirtolapuutarhasta voi vuokrata palstan Nokian seurakunnan jäsen, jonka kotipaikka on Nokia. Palstan vuokraajan tulee olla täysi-ikäinen.

Tietoja myytävistä mökeistä voi etsiä esimerkiksi alueen ilmoitustaululta ja paikallislehdestä. Mökkien myynnistä voidaan ilmoittaa myös kotisivulla.

Kun ostat tai myyt mökin

Ostajan on hyvä olla yhteydessä siirtolapuutarhayhdistykseen jo kauppaa suunniteltaessa. Ostajan tulee olla nokialainen ja kuulua Nokian seurakuntaan.

Kun hinnasta ja kaupan ehdoista on päästy sopuun, ostaja ja myyjä laativat kaupasta kauppakirjan kolmena kappaleena. Kauppakirjassa on hyvä sopia myös kuluvan vuoden maksuvelvoitteista ja niiden suorittamisesta yhdistykselle. Ostaja suorittaa kauppasummasta varainsiirtoveron.

Verottajan ohje varainsiirtoverosta siirtolapuutarhoille

Ostaja solmii vuokrasopimuksen palstasta yhdistyksen kanssa. Palstavuokrasopimuksen liitteeksi ostajan tulee toimittaa virkatodistus ja kopio kauppakirjasta.

Solmiessaan palstavuokrasopimuksen ostaja liittyy myös Kehon siirtolapuutarhayhdistyksen jäseneksi. Uudelta palstavuokraajalta laskutetaan vuosittaisten maksujen lisäksi kertaluonteinen 300 € liittymismaksu.

On hyvä muistaa, että palstalla ei saa aloittaa oleskelua tai toimenpiteitä, ennen kuin vuokrasopimus on tehty.

Sähkösopimuksen jokainen mökkiläinen solmii suoraan itse sähköyhtiön kanssa.

Yhdistyksen kotisivulta voi tulostaa kauppakirjamallin.

Mallipohjat: